DÖDEN PÅ INSTAGRAM

Hem / BLOG / DÖDEN PÅ INSTAGRAM
DÖDEN PÅ INSTAGRAM

Varumärkes döden på Instagram?

”För att förbättra användarupplevelsen , kommer flödet snart styras till att visa de stunder vi tror du kommer att bry sig om mest.”

Det är den förkortade versionen om vad det kommer att innebära,  Den mer komplicerade versionen är att Instagram vill använda en algoritm för att få en uppfattning om vad som är mest sannolikt att du bry dig om och visa det först i ditt flöde.

Engagemang mot ”Brand” innehåll på Instagram har sjunkit 37,5% under 2015…
Det är utan en algoritm. Om Instagram inte gör något kommer dessa siffror att fortsätta sjunka.
En betydande nedgång i engagemang är ett illavarslande tecken. Den betyder att användarna inte längre bryr sig om något så mycket som de en gång gjorde. Oavsett vad orsaken är, -mer konkurrens eller flera inlägg av lägre kvalitet från varumärken – användarna klickar mindre ofta än de gjorde tidigare.
Varför? Borde inte varumärkena bryr sig om detta? Om användarnas intresse sjunker måste Instagram göra något. Om användarupplevelsen lider, finns risken att användarna besöker plattformen mindre ofta eller överger den helt.

Med en algoritm, om det görs på rätt sätt kommer användare att se mer av det innehåll de vill se. Engagemang kommer att stabiliseras, kanske öka. Användarantalet fortsätter att växa, vilket ger annonsörer fler människor att nå ut till organiskt och betalade, med mer kraft i målgruppsinriktningen mot användarnas nivåer av interaktion.

Mellan de tre sociala nätverken Facebook, Instagram och Twitter, kan en algoritm faktiskt göra sig bäst för Instagram. Den är ett hinder för Facebook som vill vara en plats för att dela i realtid. Och det kan i värsta fall förstöra vad som gör Twitter så speciellt av samma skäl. Men med Instagram, betyder det ganska lite om något delades just nu eller för 12 timmar sedan. Visst, är en del innehåll mer värdefullt det när det är i realtid. Men i de flesta fall kan modellen ”se det bästa först” faktiskt vara en bra form för Instagram.